Samboavtal

2010-11-01   13:52:56

Som blivande jurist får jag en del frågor från vänner och bekanta om olika juridiska problem. En hel del har kommit att handla om ett av mina favoritområden inom juridiken, familjerätten. I min ålder är det många som börjar ta steget att flytta ihop med flick- eller pojkvännen och då undrar många vad som gäller. Jag brukar alltid rekommendera alla som frågar att skriva ett samboavtal. Det är lätt att glömma när man är sådär härligt jättekär och bara ser fram emot att få vara med sin älskling mest hela tiden att det faktiskt finns en möjlighet att det hela tar slut en dag. Då är det viktigt att kunna lösa det hela så smidigt som möjligt och då är ett samboavtal en väldigt bra hjälp. Vad många kanske inte vet är att reglerna skiljer sig en hel del åt om du är sambo eller gift. Något säger mig att det också är lättare att komma överens när man fortfarande gillar varandra än när ena parten just har valt att avsluta förhållandet.

Avtal24 är en sida där man har samlat en rad vanliga avtal på nätet och där du själv enkelt kan gå in och skapa ett avtal efter just dina förutsättningar. Här finns en väldigt smidig del som gäller just samboavtal. Via några enkla steg fyller du och din partner i vad som ska gälla just för er. Du får sedan ett giltigt avtal via mail för under 300 kr vilket får ses som en väldigt billig försäkring. Hemsidan tycker jag är enkel och tydlig vilket gör att även ni som inte kan det juridiska språket förstår. Jag vill dock understryka att det här är ganska så förenklat och även om det täcker upp det mest grundläggande skulle jag välja att prata med en familjejurist också som kan förklara regleringen mer ingående. Är det något jag kan hjälpa till med är ni alltid välkomna att maila mig på [email protected]. Var rädd om er där ute!


Sött folk som skrivit till mig :)
Postat av: Björn

Har sett ett flertal "samboavtal" på internet och insett att kvalitén på dem varierar kraftigt. På denna sida tycks man inte kunna granska deras mall innan man fyllt i alla uppgifter och betalat, man kan således inte veta hur de väljer att utforma avtalet förrän man betalat.

Jag får rekommendera att man vänder sig till en mer seriös aktör (helst en riktig jurist) och om man nu vill ha denna typ av standardiserade avtal så kan man ladda ner dem gratis på någon annan webbplats, det enda man behöver göra då är att fylla i uppgifterna själv.

2010-11-01 @ 16:49:45
URL: http://uppenbarhetsrekvisitet.blogspot.com
Postat av: olivia bjurström

Hej fin blogg kika gärna in på min (:

2010-11-01 @ 17:04:34
URL: http://oliviaau.blogg.se/
Postat av: fannyochnorea

fin blogg, allt bra ? :)

2010-11-01 @ 19:51:46
URL: http://fannyochnorea.blogg.se/
Postat av: nadia

Det som irriterar mig är att sambon är skyldig att betala för en om man t.ex inte kan betala hyran. Idiotisk regel! Bara för att man bor ihop betyder inte det att man har lust att försörja ena parten. Jag har inte fått csn på tre månader på grund av olika missförstånd, vilket gjort att jag har haft 0 kr i inkomst under tre månader. Då har jag inte rätt till att få soc för att min sambo tjänar för mycket!? Det är ju sjukt. Bara för att han tjänar pengar så är inte det mina pengar. Samma sak är det med bostadsbidrag. Jag som enskild person har egentligen rätt till bostadsbidrag, men eftersom att jag bor ihop med min pojkvän som får en normal lön varje månad så har inte jag rätt till bostadsbidrag, för då ska tydligen han betala för mig... Bara för att man bor ihop så har man inte alltid delad ekonomi. Nu hade jag turen att han hade sparade pengar så jag kunde låna av honom, men nu har jag en hel drös med skulder jag ska betala av när jag väl får csn på grund av att soc tycker att min sambo ska försörja mig. Idiot regel!

2010-11-01 @ 20:52:00
URL: http://www.prinsessanadia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0