Tredje gången gillt!

2010-06-23   23:59:08

Pluggade och fixade lite under förmiddagen och 15,30 var det dags för ytterligare ett pass på jobbet. Tredje gången gillt jag stängde idag och som sällskap hade jag Ing-Marie. Inga större kändisar idag men en gammal granne och fysiklärare är alltid något. Pantmaskinen har bråkat med oss alla i två veckor nu så idag kom det en kille och kollade på den. Tydligen någon liten motor han ska byta ut så kommer den vara som ny sen! Jag gick loss på té och safthyllan som skulle datumkollas och frontas. Blev riktigt bra till slut! Insåg också hur otroligt många sorters té det finns! Vissa luktar ju helt galet gott och så har dom fina namn. Jag får nog börja dricka mer té tror jag. Har liksom aldrig fastnat för det men tror det skulle vara gott om jag bara gav det en chans. Får fundera på den! Dricker ni té och i så fall vilken sort?


Sött folk som skrivit till mig :)
Postat av: Björn

Ja, det är klart att man dricker te! Men sen kom den svåra frågan vilken sort... MItt teförråd består av 10 sorters lösviktste, eftersom det gäller att ha ett te för varje tillfälle. 3 olika svarta teer, innehåller koffein och piggar upp, dessa är smaksatta med lite olika spännande saker, från det klassiska Earl Grey med bergamottolja, via Krusbärsblandningen med krusbär och grape till januariblandningen med persika och jordgubb, den sistnämnda irriterande nog endast tillgänglig i januari...

Grönt te är bättre på kvällen när en koffeinkänslig människa som jag vill kunna sova, 3 sorter även här, smaksatt med jasmin, jordgubb och rosenbland samt det sista även det med rosenblad och lite annat gott.

Rött te, som egentligen heter rooibos är en ny upptäckt för mig, gillar inte alls den nautrala varianten men smaksatt med passionsfrukt, aloe vera eller skogsfrukter fungerar det riktigt bra och det innehåller inget koffein. Att det dessutom sägs ha positiva egenskaper för hälsan får man leva med.

Slutligen så har jag ett ört-te baserat på citronmeliss. Ska vara avslappnande och sövande, vilket kan stämma om man tror på det (misstänker placeboeffekt) men det har en frisk smak som är trevlig och släcker törsten.

Och efter den utläggningen så kan jag bara säga: Prova dig fram! det går även att komma förbi här o provdricka några av smakerna, men kanske inte alla på samma gång =P

Visst ja, många hävdar att teet fördärvas av socker och mjölk. Jag håller inte med, vissa teer passar utmärkt med mjölk, andra inte. Och vissa passar bra med socker, men det gäller att balansera det. Vi har alla olika upplevelser av smaker, personligen tycker jag inte om socker i te, jag använder honung i stället. Sött som sött kan man tänka, men det stämmer icke.

Slutsatsen blir således att det finns ett te för varje tillfälle, det gäller bara att finna dem. Det gotländska "Kalkstensdrömmar" är till exempel utmärkt om jag är på för gott humör, blir genast lite deppig av det. Men det är gott...

2010-06-25 @ 10:49:25
URL: http://uppenbarhetsrekvisitet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0