Domen i Stureby-målet

2009-10-27   17:08:16

Jag tänkte passa på att kommentera den uppmärksammade domen i Stureby-målet där 16-åriga Therese Johansson Rojo blev mördad av två jämnåriga. De båda ungdomarna dömdes igår av Södertörns tingsrätt till ett år och åtta månaders sluten ungdomsvård för mord respektive anstiftan till mord. Åklagaren ville ha straffet till det maximala fyra års ungdomsvård som går att döma ut för så pass unga människor. Det går alltså inte att döma till fängelse eller något liknande enligt det systemet vi har idag. För en vuxen människa är det maximala straffet för mord 10 års fängelse. Therese familj och vänner är upprörda och när jag har kollat runt på krönikor, bloggar och liknande märker jag att många andra också är det. Man talar om att man har tappat tron på det svenska rättsväsendet och skickar fel signaler till ungdomar som är redo att ta till våld för att lösa situationer.

För det första vill jag slå fast att våld aldrig någonsin kan lösa något. Det kanske löser något tillfälligt men för att få till en lösning är det bara att prata ut om det hela som gäller. Det finns inga genvägar. Våld är alltid fel i min värld. För det andra vill jag bara påminna alla om att detta bara var första instans! Domen kan nu överklagas till Hovrätten (åklagaren jobbar på en överklagan just i detta nu) och om man inte tycker den domen är rätt kan man försöka få ärendet prövat i Högsta Domstolen. Det finns mängder med fall där de olika instanserna har dömt helt olika, men också många där dom varit rörande överens. Det vi kan konstatera är att Tingsrätten anser att de båda ungdomarna är skyldiga och man kan också slå fast att de inte lider av någon psykisk störning som det heter. Som jag har uppfattat det är båda ungdomarna ostraffade sen tidigare vilket också gör att man ofta väljer att inte utdela maxstraffet.

Jag har inte alla detaljer i målet men en viktig sak är också att man kommer ihåg att se det hela från två sidor. Personerna som har gjort detta är också människor! Pojken har spelat fotboll och flickan shoppat precis som du och jag. Det har pratats om extrem manipulation och svartsjuka och en rad olyckliga omständigheter. Alla som någon gång har besökt en domstol kan intyga om att det inte är någon trevlig plats att vara på. Min pappa tyckte det var jättejobbigt att vittna när vi hade haft inbrott i vår bil, och då var han inte ens anklagad för något! Jag kan bara tänka mig hur det känns att vara instängd dygnet runt och utsatt för allt det som dom här ungdomarna blir utsatta för i form av förhör och rättegångar. Hur otroligt dumma och hemska saker dom än har gjort och hur det hela än slutar så är jag säker på att detta är något dom kommer att bära med sig resten av livet. Dom kommer aldrig kunna få tillbaka det liv dom hade före den där festen i början på juni. Jag försvarar dom inte på något sätt, men ha det i bakhuvudet.

Idag börjar en rättegång mot en 15-årig pojke som står anklagad för att ha skjutit ihjäl sin syster. På måndag ska en 17-årig pojke upp i rätten åtalad för mord och våldtäkt på en jämnårig flicka. Det är en hemsk värld vi lever i.



I hope life is good. Wherever you are.


Sött folk som skrivit till mig :)
Postat av: Lowan♥

sv: Jo du har en poäng där ;)

2009-10-27 @ 18:14:56
URL: http://fotopic.blogg.se/
Postat av: Björn

Den tilltalade kommer alltid att tycka att straffet är för hårt och målsägande/anhöriga kommer alltid att tycka att straffen är för lindriga, oavsett vilka straff vi har. Om vi så skulle införa stegling så skulle några tycka att det är ett för lindrigt straff...

Det handlar inte om hämnd, det svenska systemet bygger på idén om att alla kan bättra sig. Statistiken talar emot det, men det bryr vi oss inte om.

Och att sedan tidningarna ska gotta ner sig så i dessa tragiska fall är bara sorgligt, mer information och mindre snyftrepotage önskas.

2009-10-27 @ 18:32:07
URL: http://uppenbarhetsrekvisitet.blogspot.com
Postat av: moa

sv: tack så mkt! har ju en canon EOS 450D också, har inte använt min nikon D40 på hur länge som hellst. haha :)



hemst de där du skrivit om.

2009-10-27 @ 20:40:20
URL: http://moabernhardsson.blogg.se/
Postat av: linda

svar: härligt! :)

2009-10-27 @ 20:48:37
URL: http://lindaforsman.blogg.se/
Postat av: Martina

det är så jävla sjukt alltihop, dock tror jag verkligen på att hårdare straff hade varit en lösning. Inte för offrena, eller offrens familj, utan som en avskräckande manöver på något vis. För om man hör om någon som får tex 3 år för grov misshandel - då kanske nästa person tänker till en gång extra innan han/hon går och slår ner någon som de egentligen har lust att slå ner. Förhoppningsvis kan den personen komma fram till att det kanske inte är värt det och så sparar vi en människa.

2009-10-28 @ 00:24:00
URL: http://heavenisee.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Vet verkligen inte var världen är påväg. Jag och några kompisar satt och disskutera om det här och vi tyckte 20 månader va lite lite, de e bara 1 år och 8 månader och det är ett mord som har hänt! okej om de va rån eller misshandel då kanske de är lagom me 20 månader men ja tycker 2 och ett halvt år elr mer. Sen så undrar jag varför killen va otrogen om han nu älskade flickvännen så mycket så han skulle kunna döda för henne. Okej att hon tryckte på honom å allt men han kunde ha tagit avstånd och inse hur hemsk hon är :S ingen normal ber sin pojkvän döda tjejen han strulat med.



Intressant blogg har du :)!

2009-10-28 @ 01:27:47
URL: http://rebeckabengtson.blogg.se/
Postat av: Camilla

Mollipect hjälpte mot hostan, perfekt! Fick tyvärr världens huvudvärk i stället :/

Otäckt att våldet har börjat gå ner så i åldrarna.

2009-10-28 @ 15:15:28
URL: http://millansmemoarer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0