Forskålea tenacissima

2011-11-25   14:05:05
Idag hade vi sista seminariet på rättshistorian och ämnet var tryckfrihet. Jag snackade om en man som hette Tomas Forsskål som levde 1732-1763. Han skrevs in på Uppsala Universitet redan som tioåring men återkom när han var 18 och började jobba med Linné. Under en resa till Arabien skickade han frön av brännässla till Linné som planterade växten. Forsskål fick senare också ge namn åt växten som heter Forskålea tenacissima på latin. Linné tyckte att växten påminde honom om Forsskål och ansåg att det var lika farligt att komma nära en brännässla som att gräla med Forsskål. Förutom att ge namn åt en växt är Forsskål känd för att ha gjort mycket för tryckfriheten här i Sverige!

Jag var en sväng på banken och snackade pengar och så köpte jag ett par nya leggings på Cubus som hade 30%! Nu är jag hemma och ska förbereda lite för om några timmar kommer pappa med ett vitrinskåp som jag ska få efter mormor. Alltså ska min bokhylla få flytta in i sovrummet vilket betyder att min spegel och byrå måste flyttas lite. Slänger upp bilder sen!


Mr Brännässla


Sött folk som skrivit till mig :)
Postat av: Fru P

Skulle ju kännas bättre att vara känd för tryckfriheten än brännsslor!

2011-11-26 @ 23:49:04
URL: http://frup.gblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0