Svar på kommentar

2010-11-23   16:41:38
janbanan om Julklappstips!:
Internet är det bästa som har hänt artist världen, All PR de får genom nedladdning och media är så sjukt ovärderlig för att de ska gå runt.
Och nej jag tänker inte betala för en film som är halvkass, det produceras trots allt ungefär 8 av 10 skitfilmer idag. Och min plånbok lider mer än vad de sk "skådespelarnas" gör..

_________________________________________________________________________________________________

Hej Janbanan!

Eftersom du varken lämnade namn, mail eller någon bloggadress så svarar jag här istället. Jag håller till viss del med om det du skriver. Musikbranschen har förändrats väldigt mycket på senare år och genom Internet finns det fantasiska möjligheter! Det är idag mycket lättare att synas och nå ut med sin musik. Problemet är att med dom här möjligheterna följer också vissa skyldigheter. Folk idag ser det som någon slags rättighet att kunna ladda ner film och musik utan att behöva betala så mycket som ett öre för det. Att skivförsäljningen sjunkit dom senaste åren (på sista tiden verkar dock trenden vända uppåt igen) är ingen hemlighet. Visst är gratis alltid gott, men problemet är att någon alltid måste betala. Följden av den illegala nedladdningen blir att skivbolagen inte längre kommer våga satsa på nya lovande artister utan istället släpper man "Carola 25 år som artist" och olika samlingsplattor som man vet trots allt kommer att sälja okej. Visst kan några säkert klara sig något sådär på egen hand men det är ett tufft klimat där ute. När artisterna inte längre får in pengar på skivorna tvingas man istället hitta andra sätt. Man höjer priserna till konserter och tar åt sig fler reklamuppdrag och liknande som man annars kanske inte gjort. Vad händer när folk börjar tycka det är för dyrt att gå och se en artist live?

I mina ögon är att ladda ner en låt eller en film att likställa med stöld. Väldigt få skulle tycka att det var okej att gå in i en skivbutik och plocka på sig en platta men allt för många tycker det är okej att trycka på en knapp och på så vis få tillgång till precis samma sak. Det man vill åt är ju musiken eller filmen och inte själva skivan i sig. Om man bortser från det så är det hela klart och tydligt reglerat i lag. Jag hjälper dig gärna hitta relevanta paragrafer! Jag har många vänner och bekanta främst i musikbranschen som har som jobb att förse oss med nya bra låtar. Jag kan verkligen inte förstå att du och många andra inte tycker dom är värd lön för all den tid dom lägger ner...

Vill du eller någon annan diskutera detta ytterligare är ni välkomna att maila mig på [email protected]. Tack!

Sött folk som skrivit till mig :)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0