Utdrag ur belastningsregistret

2010-03-28   15:27:22
Har just fyllt i en blankett som ska stoppas på lådan och skickas upp till Rikspolisstyrelsen i Kiruna. Förhoppningsvis får jag inom ett par veckor tillbaka ett brev med ett utdrag ur belastingsregistret. Där finns information om alla personer i Sverige och deras brott. Eftersom jag aldrig har varit straffad och inte ens fått böter för att jag kört för fort ska det inte finnas något alls på mig i registret. Varför då detta tänker ni! Det är som så att mina kursledare vill se ett sånt intyg för att jag ska få börja jobba på Tingsrätten här i Uppsala. Dom vill se att jag inte har gjort några grövre grejer, annars anses jag inte vara lämplig för jobbet. Samma sak krävs oftast om du till exempel ska söka jobb på en skola eller dagis. Nu bryr dom sig säkert inte om ifall jag kört för fort någon enstaka gång men om man åkt dit för saker som misshandel, våldtäkt eller något annat otrevligt så är det ju kanske inte en så bra idé att jag jobbar med barn eller hjälper andra som står åtalade för brott. På så sätt får vi ju alla en lite bättre värld med rätt personer på rätt ställe. Registret är väldigt smidigt och vem som helst kan själv beställa hem ett utdrag gratis via polisens hemsida.


Sött folk som skrivit till mig :)
Postat av: ♥Emelie♥

Fin blogg! Det är väl en Bichon Frisé du har i din header?=)

2010-03-28 @ 18:27:16
URL: http://cherieemelie.blogg.se/
Postat av: ♥Emelie♥

Sv: Jaha, hihi de vita är ju så lika förutom att lagotto är lite större;P

2010-03-28 @ 18:49:33
URL: http://cherieemelie.blogg.se/
Postat av: Björn

Jag ska erkänna att jag inte är lika odelat positiv som du till möjligheten för arbetsgivare/uppdragsgivare att få utdrag ur registret. Det är förbjudet för dem att hämta uppgifter, men de går runt det genom att kräva att den sökande hämtar ut uppgifterna själva. Jag tror att vi härigenom förlorat en del av syftet med regleringen. Dessutom strider dubbel bestraffning emot EKMR, den som avtjänat sitt straff skall ha samma rätt som alla andra men genom möjligheten att kräva att någon visar upp utdrag ur registret så blir det en form av dubbel bestraffning och dessutom är den dömde stämplad för livet.

Straff är en sak mellan gärningsmannen och staten, med dagens reglering bör det inte vara tillåtet att kräva utdrag ur registret från en sökande.

2010-03-28 @ 22:12:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0