Barn som produkt

2010-01-26   22:54:28

Intervjun gick bra! Hon var jättetrevlig och ställde bra frågor så det känns bra.

Ikväll såg jag ett program som heter Den indiska bebisfabriken. I Indien finns det ett antal olika kliniker där man kan "hyra en livmoder". Det låter helt sjukt men det är så dom säger. Par som inte kan få barn kan vända sig dit. Det kan vara att kvinnan tex har haft livmoderhalscancer eller något annat och därför inte själv kan bli gravid. Man befrukar kvinnans ägg med mannens spermier och stoppar sedan in det i en "surrogatmamma". En ung och frisk kvinna som för 4000 euro, motsvarande 15 årslöner, blir gravid. Nio månader senare kan paret som biologiskt sett är föräldrar hämta hem sin baby.

I Sverige är det förbjudet med surrogatmoderskap. Det är naturligtvis tillåtet med olika typer av provrörsbefruktning men den kvinna som föder barnet blir alltid dess mamma och det är inte tillåtet att "köpa barn". Indien har en helt annan lagstiftning och är billigt i jämförelse med att betala en surrogatmamma i tex USA som skulle ta runt 150 000 dollar för samma sak.

Jag blir otroliigt delad när jag ser programmet. Inre varningsklockor skriker fel, fel, fel och tanken att se barn som en produkt på det här sättet får mig att må illa. Det finns självklart positiva aspekter på det hela också. Man hjälper par som inte kan få barn att uppfylla sin dröm och förhoppningsvis växer barnet upp till en härlig människa. Kvinnan som går igenom graviditeten får möjlighet att se till att hennes "riktiga" barn kan gå i skolan eller så går pengarna till att starta upp en liten affär eller liknande. Det skrivs också på en rad olika kontrakt som ger paret alla rättigheter till barnet så det kommer inte behöva bli en konflikt senare.

Jag anser att alla ska ha rätt att skaffa barn. Men inte till vilket pris som helst. I mina ögon är det här att dra väl långt på det hela och även om jag lider med dom stackrarna som inte kan få barn så finns det idag jättefina alternativ genom tex adoption. Det finns mängder med barn där ute som skulle behöva någon som tog hand om dom och som inte önskar något annat än ett par kärleksfulla föräldrar! Vad gäller dom ofta fattiga kvinnor som går igenom allt som en graviditet faktiskt innebär måste det också finnas vettiga alternativ.

Barn är barn, inte en produkt man kan köpa för pengar!



Sött folk som skrivit till mig :)
Postat av: M L I

sv; ja frukt är absolut gott, men jag är rätt kräsen av mig när det gäller nya saker :p så jag tyckte inte om något nytt HAHA. Åt mest annans och vindruvor haha!

2010-01-27 @ 00:26:10
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: a home far away

Det du skriver om är jätteintressant men lite svårt att sätta sig in i...men visst är adoption ett jättebra alternativ, håller helt med:)



Ha en toppenfin dag!

Kram Gunilla i Singapore

2010-01-27 @ 05:45:33
URL: http://www.vitaanglar.blogspot.com
Postat av: Mamma till Melwin

Hehe ja det var verkligen skönt att dom var bra! :)

2010-01-27 @ 10:34:15
URL: http://hannafors.blogg.se/
Postat av: Björn

Jag ställer mig frågande till det här av några olika orsaker, men till att börja med så är jag överlag kritisk till provrörsbefruktningar och liknande konstgjorda sätt att få barn över huvud taget.

Dessutom kan det helt klart ifrågasättas om det är en rättighet att få barn? Hur resonerar man då, vem är det rättigheten tillkommer? Ska en ensamstående man ha rätt att få barn? Han har ensam lika liten biologisk möjlighet till det som två kvinnor tillsammans eller en ensam kvinna eller ett par där den ene är infertil. Vem tillkommer rättigheten? Eller handlar det om att varje tänkbart barn har rätt att födas? Många svåra frågor uppstår.

Vidare till frågan om att sälja sin kropp på detta sätt, egentligen så kanske man kan hävda att om det sker av fri vilja så är det inget problem men då ska man tänka vidare på vad den fria viljan faktiskt innebär. Att rent teoretiskt kunna välja är inte detsamma som att kunna det i praktiken. Det här är ungefär lika illa som organhandel (alltså att jag får pengar för att jag låter någon få en njure av mig tex) och det känns inte som att sådana saker skall få köpas för pengar. Om den ekonomiska standarden i Indien förbättrades så skulle inte detta förekomma till dessa priser och i denna omfattning längre.

2010-01-27 @ 11:42:55
URL: http://uppenbarhetsrekvisitet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0