Bryssel

2010-04-28   16:08:01

Fredag:
Dagen började vid den inte på något sätt humana tiden 03,30. En halvtimme senare blev vi upphämtade av en taxi som tog oss till Arlanda som utsett sig själva till Official Love Airport 2010 på grund av ett visst bröllop till sommaren. Askan från Island ställde ju till det lite men vi kom iväg som planerat och landade vid klockan nio på morgonen i Bryssel, Belgien. Vi möttes av skylten Welcome to Europe och redan där slogs stadens ställning fast. Vi tog oss in till stan och hotellet som låg mitt i centrum. Jag delade rum med Madde och två tjejer som heter Karin och Amanda. En skön lunch i parken och första besöket var på Svenska Representationen, "Reppen". Det fungerar ungefär som en ambasad och där jobbar svenskar för att ta till vara våra intressen i olika EU-frågor. Vi drog vidare för after work på advokatbyrån Baker McKenzie. Dom hade "Casual Friday" så då fick alla ha vanliga kläder och slapp den svarta kostymen för en stund. Där var det trevligt och vi minglade runt medan dom bjöd på vin och tilltugg. Vi tackade för oss och gick för att kolla in The Courts som är en enorm byggnad. Kvällen avslutades på en riktigt häftig restaurang där vi åt och drack gott tills vi ramlade i säng vid elva då dom flesta var helt slut.

Lördag:
Efter lite sovmorgon väntade brunch i parken utanför the Royal Palace. Katja och Fritte jobbar i Bryssel så dom berättade lite om sitt arbete. Vi fick några timmar ledigt så vi passade på att gå och kolla på en loppmarknad och i lite butiker samt testa dom berömda belgiska våfflorna som är farligt goda! När kvällen kom tog vi bussen till ELSA-huset. Gruppen vi åkte med kommer från ELSA som står för European Law Students Association och dess internationella styrelse har ett eget hus där dom bor och jobbar. Ett härligt gäng som bjöd på pizza och öl och berättade lite med om ELSA och dess arbete. Det började spåra ut lite när gamla goa klassiker från 90-talet började spelas. Klart kul kväll!

Söndag:
På söndagar är det mesta stängt i Bryssel så vi passade på att ta oss till Brugge som är en liten stad en timme med tåg från Bryssel. På tåget dit hamnade vi bredvid ett svenskt par som tågluffade runt i Europa! Väl framme konstaterade vi att det var en söt gammal stad och du tar dig lättast runt gående, med häst och vagn eller båt. En och annan bil också men inte så många. Vi besökte College of Europe där otroligt duktiga människor från hela världen läser och lär sig det mesta om EU och dess arbete. Efter en god lunch kollade vi runt bland chokladaffärer och annat före det blev dags att åka tillbaka till Bryssel. Där hade ordförande Helena och vice ordförande Cicci en presentation om arbetet i ELSA Uppsala och kvällen slutade på en lokal bar där jag smakade på körsbärsöl. Mycket gott!

Måndag
Svenska Leo jobbar på Kommisionen och han berättade om sitt arbete på måndag förmiddag. Han är med och bestämmer saker som hur krokiga gurkor får vara och en massa om gödningsmedel och sånt. En riktigt skön snubbe! Vi åt lunch i deras matsal och sen hoppade vi på bussen för färd mot NATO och deras högkvarter. Vi blev avplockade både mobiler och all form av kamerautrustning före vi släpptes in. Där inne satt fullt med skyltar om att man inte fick prata om hemliga saker. Två herrar berättade lite om NATO som just nu genomgår en förändring. Klart intressant och bättre blev det när en svensk tjej kom och berättade lite om relationen mellan Sverige och NATO. Vi har trots allt 750 svenskar som jobbar med NATO i Kosovo och i Afghanistan. Efter att ha fått tillbaka våra prylar åkte vi tillbaka till stan igen. Vissa drog vidare men jag och Björn tog en sväng till hotellet och sen sen blev det middag och en titt på Manneken Pis som är en berömd väldigt litet staty av en kissande pojke. Det blev en ganska tidig och skön kväll på hotellet.

Tisdag:
Klockan nio var vi klara för sista dagen och lämnade in väskorna på hotellet före vi drog iväg mot Amnesty International. Hela gruppen kom dock helt fel så slutade med att vi fick småspringa genom halva stan. Dom gör ett spännande och viktigt jobb. Ännu en lunch i parken och sen besök på Parlamentet. En av tjejerna i gruppen har en bror som jobbar där så han visade oss runt och berättade om arbetet där. Vi fick också träffa Christoffer Fjellner som sitter i Parlamentet för Moderaterna. Även han en riktigt skön snubbe och han kommer få min röst i nästa val, det står klart. Verkar finnas en hel del skönt folk där också. Vad sägs om en gubbe som passionerat hatar EU och alla som gillar EU? Vi tackade honom och sprang vidare till Rådet. Ytterligare ett beslutsfattande organ inom EU. Även där en svensk handläggare som heter Anders Kjellgren som berättade om sitt arbete. Efter att ha hämtat väskorna och fått i oss en sista våffla blev det dags att åka till flygplatsen. Två i gruppen höll på att bli kvar i Bryssel men dom kom bokstavligt talat i sista sekunden och kom med hem dom också så det var ju för väl! Vi landade enligt planen och efter språng genom Arlanda blev det gratis tåg hem till sängen!

Tack alla gamla och nya vänner för en fantastisk resa!

Sött folk som skrivit till mig :)
Postat av: Emma

Åhhhhh vad roligt du har haft!!! Jag vill också åka utomlands och göra något vettigt hahahaha :)